NA معتادان گمنام شیراز

در وبلاگ دلگشا میتونید دانش وتجربه خودرابادیگران درمیان بگذارید

NA معتادان گمنام شیراز

در وبلاگ دلگشا میتونید دانش وتجربه خودرابادیگران درمیان بگذارید

پیشگیری از لغزش و حفظ بهبودی

تجربه اعضای اولیه انجمن ها نشان داده است که ما برای حفظ بهبودی خود و پیشگیری از لغزش می بایست پیام بهبودی را به معتادین در حال عذاب برسانیم. بیل دبلیو، یکی از بنیانگزاران انجمن " الکلی های گمنام " به این نتیجه رسید که تنها از طریق بازگو کردن داستان زندگی خود و تلاش در کنار یک الکلی دیگر که در عذاب است و ارائه راه حل به وی می تواند از مشروبات الکلی دور بماند. همین ایده کوچک و ساده بود که باعث شد تا دیگران نیز همین راه را در پیش بگیرند و سرانجام آنچه که امروزه انجمن دوازده قدم نامیده می شود به وجود آید. هدف انجمن ۱۲ قدم نشان دادن این واقعیت است که کمک یک معتاد به معتاد دیگر در واقع خاصیت درمانی دارد.
وقتی ما راهنمای دیگران هسیتم در واقع از خود در برابر لغزش و از سر گرفتن مصرف مواد مخدرمحفاظت می کنیم. وقتی به دیگران می گوئیم برای بهبودی باید چه کارهائی را انجام دهند، در واقع به خودمان نیز یادآوری می کنیم که برای حفظ پاکی باید به همان پیشنهادها عمل کنیم تا از لغزش و روی آوردن دوباره به مصرف مواد مخدر در امان بمانیم.
علاوه بر این، کسانی که تجربیات خود را در زمینه بهبودی از بیماری اعتیاد با دیگران در میان می گذارند؛ کارشان به نوعی ارزش و خاصیت درمانی دارد چون به یکدیگر تجربه، نیرو و امید می دهند. با مبادله تجربیات بین راهنما و رهجو رابطه ای قوی بین آنها ایجاد می شود و همین رابطه باعث می شود که هر یک از آنها با جدیت و قاطعیت بیشتری برای مقابله با لغزش و افتادن دوباره در دام اعتیاد تلاش کنند و برای ادامه مسیر بهبودی انگیزه داشته باشند.
قسمتی از وظایف و مسئولیت های راهنما بازگو کردن نواقص اخلاقی، احساس های ناخوشایند، ترسها و کشمکشهای درونی است. صداقت داشتن و احساس شرمندگی نکردن در گفتن این گونه مسائل از سوی راهنما به رهجو باعث می شود که رهجو نسبت به راهنما اعتماد پیدا کند و در عین حال به خود ما نیز مزمن بودن بیماریمان را یادآور می شود و باعث می شود تا بیماری خود را جدی بگیریم و در راه بهبودی خود کوتاهی و سهل انگاری نکنیم. وقتی تجربیات، کمبودها و نواقص خود را با رهجویمان در میان می گذاریم در واقع خودمان نیز به ۱۲ قدم را کار می کنیم و غرور و خود بزرگ بینی را کنار گذاشته و به رهجو نشان می دهیم که خود ما نیز فردی معتاد در حال بهبودی هستیم و باید همانند دیگران بطور روزانه قدم هایمان را کار کنیم.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
رهگذر یکشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 01:00 ق.ظ

سلام دوست گرامی
من اومدم اینجا تا از شما کمک بخوام. یه خواهر زاده 18 ساله دارم که به گفته خودش از اول دبیرستان شروع کرده به مصرف ماری جوانا. حدود دوماه پیش بردیمش مجتمع تی سی و 27 روزی اونجا موند و به گفته خودش ترک کرد. دوماهی از اون ماجرا گذشته ولی تو همین چند روز اخیر به نظر میاد که رفتار سابقش رو در پیش گرفته مثلا تو پارک نشستن تا دیر وقت. تلفن همراهش رو خاموش کردن خلاصه ظن این می ره که باز هم لغزش پیدا کرده باشه. من به مادرش گفتم که بهترین راه استفاده از همین کلاس های دوازده قدم هست ولی خوب مقاومت می کنن. بیشترم رو این جنبه حرفش تاکید داره که نمیاد چطور ببرمش. من می دونم که تایید دسته جمعی رو همه آدم ها اثر می گذاره و همینطور می دونم ذهن خواهر زاده م مسموم وبیماره اما واقعا نمی دونم چطور می تونم بیارمش به انجمن شما. اگر شما می تونید و امکانش رو دارید لطفا به ما کمک کنید. باور کنید اگر این اتفاق دوباره افتاده باشه پدرش سکته می کنه. همه خانواده از هم می پاشه. من چطور می تونم با شما تماس بگیرم اگر امکان کمک به حل این مشکل رو دارید از طریق شرکت دادنش تو کلاس ها و حضورش تو انجمن؟ سپاس از شما

سلام دوست عزیز اولین مرحله این که خود فرد باید قدمی برای بهبودی خودش برداره یه چیز زوری نیست که ما بخواهیم یا بتونیم کاری انجام بدهیم براش باید فرد را به اون درجه از آگاهی رسونید ک خودش برای خودش کاری انجام بده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد